[:kk][bt_section layout=”boxed” top_spaced=”topExtraSpaced” bottom_spaced=”bottomSpaced” skin=”dark” full_screen=”no” divider=”no” back_image=”1366″ back_color=”” back_video=”” video_settings=”” parallax=”0.1″ parallax_offset=”” el_id=”” el_class=”” el_style=”” vertical_align=”btBottomVertical” animation=”” animation_back=”” animation_impress=””][bt_row][bt_column width=”1/1″ align=”left” vertical_align=”inherit” border=”no_border” cell_padding=”default” animation=”no_animation” text_indent=”no_text_indent” highlight=”no_highlight” background_color=”” transparent=”” el_class=”” el_style=”” background_image=””][bt_header superheadline=”NIS Халықаралық Ғылыми-тәжірибелік Конференциясы” headline=”Жүзден жүйрік спикерлер” headline_size=”medium” dash=”bottom” subheadline=”” el_class=”” el_style=””][/bt_header][/bt_column][/bt_row][/bt_section]

https://conf.nis.edu.kz/wp-content/uploads/2016/10/Schmidt-shortened.jpg
Баяндамашылар

Уильям Шмидт

Уильям Шмидт Мичиган Ұлттық Университетінде статистика және білім беру бағдарламасының аса құрметті профессоры.

Ол білім беру саясаты орталығының директоры ретінде қызмет етеді, және де статистика және білім беру саласындағы факультет кездесулерін өткізеді. Профессор Шмидт бұрын АҚШ-тың Ұлттық орталығында ғылыми үйлестіруші және атқарушы директор болып қызмет атқарды. Және де ол АҚШ-тың ХЕА демеушілігімен жасалған Үшінші халықаралық математика және ғылыми зерттеу бағдарламасына (ҮХМҒЗ) қатысуын қадағалады. Оның көптеген басылымдары Білім беру статистикасының журналы және Американдық статистикалық бірлестік сияқты атақты журналдарда жарияланды. Басқа бір серіктесімен бірге жазған он кітабы да бар, соның ішінде Мектептің маңыздылығы, Мұғалімнің білім алу маңыздылығы және Теңсіздік деген кітабының орны бөлек. Оның қазіргі жазып жатырған ғылыми-зерттеу жұмысы 12 жылдық мектептердің академиялық мазмұндағы мәселелерін қамтиды, соның ішінде математика бойынша жалпы мемлекеттік стандарттар, бағалау теориясы мен оқу жоспарының академиялық жетістікке әсері деген тақырыптарда жұмыс істеуде. Ол сондай-ақ математикаға, жалпы ғылым мен тестілеуге байланысты білім беру саясатына алаңдаушылық білдіреді. Профессор Шмидт 1998 жылы Нью-Йорк ғылым академиясынан Уильям Джейкабсон дәрістерін алды, және Ұлттық білім академиясының мүшесі болып табылады. Ол 2009 жылы Американдық ғылыми-зерттеу қауымдастығының бірінші топ стипендиаты болып таңдалды. Профессор Шмидт Бағалау деректерін шолу басқарушы комитетінде қызмет атқарды. Ол математика бағдарламасы қолданбалы бакалавриатын Конкордия колледжінде (Иллинойс) бітірді. Философия докторы ғылыми дәрежесін Чикаго университетінде психометрия және қолданбалы статистика бағдарламасы бойынша бітірді. Ол сондай-ақ 1997 жылы Конкордия университетінің құрметті доктор атағына ие болды.


VIII Халықаралық Ғылыми-тәжірибелік Конференциясы, 27-28 қазан 2016 ж.: Пленарлық отырыстағы баяндама

Куррикулум және мектеп жүйесіндегі теңдік мәселесі

Білім беру теңсіздігінің қадағалау әсері көптен білім беру тақырыбындағы ғылыми-зерттеу жұмысы болып есептелді. (Schmidt & Burroughs 2012) Осы уақытқа дейін көптеген істер доғал деректермен жұмыс жасап келді (мысалы, қадағалау әдісінің ең бастапқы кезеңі). Соңғы зерттеулер көрсеткендей студенттер деңгейінің көрсеткіштерін пайдалана отырып оқушылардың үйрену мүмкіндіктері (ҮМ) мектепішілік теңсіздікті ұсынады, және де оның әлеуметтік-экономикалық мәртебемен тікелей байланысы бар болғанын көрсетеді (Шмидь соавт. 2015). Шмидт соавт. әлеуметтік-экономикалық мәртебе (ӘЭМ) және студенттің математика нәтижесі арасындағы қарым-қатынастың шамамен үшінші бөлігі ӘЭМ мен ҮМ бірлестігіне байланысты болып 2012 жылғы Халықаралық оқушылардың білім жетістіктерін бағалау жөніндегі бағдарламада (ХОБЖБ) көрсетілді. Барлық елдерде үйрену мүмкіндігі мен студенттің әлеуметті-экономикалық мәртебесі арасындағы маңызды статистикалық қарым-қатынас пайда болды. Содан соң, өткізілген зерттеу кейбір елеулі өзгерістерді есепке алмады. Негізінен әлеуметтік-экономикалық мәртебе теңсіздігі мен үйрену мүмкіндік теңсіздігі мектеп аралық немесе мектепішілік айырмашылыктар тобына жатқызылады.

pdf

[:ru][bt_section layout=”boxed” top_spaced=”topExtraSpaced” bottom_spaced=”bottomSpaced” skin=”dark” full_screen=”no” divider=”no” back_image=”1366″ back_color=”” back_video=”” video_settings=”” parallax=”0.1″ parallax_offset=”” el_id=”” el_class=”” el_style=”” vertical_align=”btBottomVertical” animation=”” animation_back=”” animation_impress=””][bt_row][bt_column width=”1/1″ align=”left” vertical_align=”inherit” border=”no_border” cell_padding=”default” animation=”no_animation” text_indent=”no_text_indent” highlight=”no_highlight” background_color=”” transparent=”” el_class=”” el_style=”” background_image=””][bt_header superheadline=”конференция” headline=”Inspirational Speakers” headline_size=”medium” dash=”bottom” subheadline=”” el_class=”” el_style=””][/bt_header][/bt_column][/bt_row][/bt_section]

https://conf.nis.edu.kz/wp-content/uploads/2016/10/Schmidt-shortened.jpg
Keynote Speakers

William Schmidt

William H. Schmidt is a University Distinguished Professor of Statistics and Education at Michigan State University. He serves as Director of the Education Policy Center and holds faculty appointments in statistics and education.

Previously, Prof. Schmidt served as National Research Coordinator and Executive Director of the US National Center which oversaw participation of the United States in the IEA sponsored Third International Mathematics and Science Study (TIMSS). He has published in numerous journals including the Journal of the American Statistical Association, Journal of Educational Statistics, EEPA, Science, Educational Researcher and the Journal of Educational Measurement. He has co-authored ten books including Why Schools Matter, Teacher Education Matters, and Inequality for All. His current writing and research concerns issues of academic content in K-12 schooling including the Common Core State Standards for Mathematics, assessment theory and the effects of curriculum on academic achievement. He is also concerned with educational policy related to mathematics, science and testing in general. Dr. Schmidt received the 1998 Willard Jacobson Lectureship from The New York Academy of Sciences and is a member of the National Academy of Education. In 2009 he was elected in the first group of Fellows in the American Educational Research Association. Dr. Schmidt served on the Steering Committee for Review of the Evaluation Data on the Effectiveness of NSF-Supported Mathematics Curriculum Materials. He received his A.B. in mathematics from Concordia College in River Forrest, IL and his Ph.D. from the University of Chicago in psychometrics and applied statistics. He was also awarded an honorary doctorate degree from Concordia University in 1997.


VIII NIS International Conference, 27-28 October 2016: Keynote Speech

Inequality through schooling: A worldwide phenomenon

Although the effect of tracking on educational inequality has long been the subject of education research (see Schmidt & Burroughs 2012 for a summary), until recently most of that work has relied on fairly blunt measures of curricular inequality (e.g. earliest age of tracking) and emphasized between-school differences. Recent research making use of student-level indicators of opportunity to learn (OTL) suggests widespread within-school inequality that is systematically related to student socioeconomic status (Schmidt et al. 2015). Schmidt et al. found that roughly a third of the relationship between SES and student mathematics scores on the 2012 PISA was due to the association of SES to OTL. In all countries there was a statistically significant relationship between OTL and student socioeconomic status. Further, the study uncovered considerable variation in which inequalities in SES-based inequalities in OTL were attributable to between or within school differences.

pdf

[:en][bt_section layout=”boxed” top_spaced=”topExtraSpaced” bottom_spaced=”bottomSpaced” skin=”dark” full_screen=”no” divider=”no” back_image=”1366″ back_color=”” back_video=”” video_settings=”” parallax=”0.1″ parallax_offset=”” el_id=”” el_class=”” el_style=”” vertical_align=”btBottomVertical” animation=”” animation_back=”” animation_impress=””][bt_row][bt_column width=”1/1″ align=”left” vertical_align=”inherit” border=”no_border” cell_padding=”default” animation=”no_animation” text_indent=”no_text_indent” highlight=”no_highlight” background_color=”” transparent=”” el_class=”” el_style=”” background_image=””][bt_header superheadline=”NIS International Research-to-Practice Conference” headline=”Inspirational Speakers” headline_size=”medium” dash=”bottom” subheadline=”” el_class=”” el_style=””][/bt_header][/bt_column][/bt_row][/bt_section]

https://conf.nis.edu.kz/wp-content/uploads/2016/10/Schmidt-shortened.jpg
Keynote Speakers

William Schmidt

William H. Schmidt is a University Distinguished Professor of Statistics and Education at Michigan State University. He serves as Director of the Education Policy Center and holds faculty appointments in statistics and education.

Previously, Prof. Schmidt served as National Research Coordinator and Executive Director of the US National Center which oversaw participation of the United States in the IEA sponsored Third International Mathematics and Science Study (TIMSS). He has published in numerous journals including the Journal of the American Statistical Association, Journal of Educational Statistics, EEPA, Science, Educational Researcher and the Journal of Educational Measurement. He has co-authored ten books including Why Schools Matter, Teacher Education Matters, and Inequality for All. His current writing and research concerns issues of academic content in K-12 schooling including the Common Core State Standards for Mathematics, assessment theory and the effects of curriculum on academic achievement. He is also concerned with educational policy related to mathematics, science and testing in general. Dr. Schmidt received the 1998 Willard Jacobson Lectureship from The New York Academy of Sciences and is a member of the National Academy of Education. In 2009 he was elected in the first group of Fellows in the American Educational Research Association. Dr. Schmidt served on the Steering Committee for Review of the Evaluation Data on the Effectiveness of NSF-Supported Mathematics Curriculum Materials. He received his A.B. in mathematics from Concordia College in River Forrest, IL and his Ph.D. from the University of Chicago in psychometrics and applied statistics. He was also awarded an honorary doctorate degree from Concordia University in 1997.


VIII NIS International Conference, 27-28 October 2016: Keynote Speech

Inequality through schooling: A worldwide phenomenon

Although the effect of tracking on educational inequality has long been the subject of education research (see Schmidt & Burroughs 2012 for a summary), until recently most of that work has relied on fairly blunt measures of curricular inequality (e.g. earliest age of tracking) and emphasized between-school differences. Recent research making use of student-level indicators of opportunity to learn (OTL) suggests widespread within-school inequality that is systematically related to student socioeconomic status (Schmidt et al. 2015). Schmidt et al. found that roughly a third of the relationship between SES and student mathematics scores on the 2012 PISA was due to the association of SES to OTL. In all countries there was a statistically significant relationship between OTL and student socioeconomic status. Further, the study uncovered considerable variation in which inequalities in SES-based inequalities in OTL were attributable to between or within school differences.

pdf

 

[:]